Přeskočit na obsah

JAK PŘIPRAVIT DOBRÝ VIDEOKURZ

Online výuka

„Nejdříve si sedněte na židli a zírejte chvíli z okna. Dokud nemáte jasno v tom, co chcete říct a k čemu a komu má váš videokurz sloužit.“

Tento článek se věnuje edukativnímu pohledu na přípravu natáčení video objektů – digitálních videokurzů a streamů. Nedělá si ambice řešit přímý průběh natáčení, ani technickou stránku realizace, ani následnou propagaci. Pro tentokrát… (pro zájemce náš článek Jak dostat video k zákazníkům)

Nestačí jenom točit

Vezměme si rovnou příklad. Natolik realistický, že by si ho dost možná mohl v těchto dnech někdo objednat, a zároveň ne příliš zjednodušený, abychom si nemalovali obrázky na zeď.

Potřebujeme videokurz na téma ŠIKANA NA PRACOVIŠTI, který by měli vidět všichni.“ Nádherné zadání, co říkáte?

A hned přichází na řadu naše úvodní doporučení sednout si a dívat se z okna. Co tím myslíme, je najít si váš vlastní způsob, jak se nejdříve soustředit na to podstatné – co přesně chcete. Vypněte telefon, zavřete obrazovku, sedněte si k oknu, zamkněte se v kanceláři… Cokoliv, co vám poskytne klid na promyšlení následujících otázek. Náš checklist č.1.

  • Proč chceme toto téma vůbec řešit
  • Jak jsme se dostali k tomu, že právě videokurz je tím pravým řešením
  • Pro koho přesně by kurz měl být a co by z něho měl kdo odnést

Že už jste tohle párkrát slyšeli? Dost možná ano. To nejtěžší ale není znát tento checklist. Praxe ukazuje, že nejnáročnější je toto zamyšlení opravdu řádně udělat. Proč jinak bychom si tyto otázky tak často kladli znovu a znovu v průběhu projektů, které ne a ne dospět k uspokojivému výsledku?

Představme si, že jsme si výhled užili a odpovědi už známe. Teprve teď jsme schopni plnohodnotně naformulovat zadání. Náš checklist č.2.

  • Co je cílem videokurzu a čeho by měl dosáhnout
  • Jakou roli videokurz hraje v celkovém řešení problému
  • Kdo všechno by se jako steakholder měl na řešení problému šikany podílet

Až teď – ano, ne dříve – jsme připraveni vést plně produktivní diskuzi s dodavatelem, v tomto případě s Digitálním studiem LEARN🙂

Poznámky z praxe:

  1. Málokdo přichází těmito odpověďmi vybaven.
  2. Málokdo si uvědomuje, kolika nejasnostem, nákladům a nedorozuměním se může vyhnout.
  3. Součástí naší práce s klientem je na začátku víceméně kreativní workshop nad těmito otázkami – ne náhodou máme v týmu zkušeného kouče.

Neobjevujte kolo znovu, pokud nemusíte

Téma šikany je široce zmapováno a existuje řada velmi dobrých zdrojů. Stačí po nich sáhnout. Je také dost možné, že interně se k danému tématu už leckterý z manažerů v minulosti vyjádřil a má jasno v tom, co k tomu říct. Je kolem nás řada učitelů, psychologů, koučů, studentů a zaměstnanců, kteří museli šikanu přímo řešit a jejich zkušenost je plná tipů, jak to příště udělat ještě lépe. A nakonec existuje možná natočený podcast, videotalk nebo přednáška odborníka, kterou stojí za to slyšet. Proč nevyužít to, co je k dispozici. Ano, někdy mohou tyto zdroje být obtížně dosažitelné, ale často jsou k mání zdarma nebo za rozumnou cenu. Váš vlastní checklist zdrojů, se kterými se vyplatí pracovat jste si tedy sestavili sami. 

Co takhle nový model s koly, které už máte?

Půvab možné stavebnice z prefabrikátů, které můžete využít spočívá nejenom v nákladech a pracnosti jednotlivých stavebních prvků. Možná ještě podstatnější je flexibilita, s jakou můžete vystavět samotný video kurz přesně na míru vaší cílové skupině. Jinými slovy, šikanu řešit jako váš problém v daném prostředí, ve kterém se pohybují a pracují konkrétní lidé. Protože šikanu jistě nevyřešíte tím, že si všichni přečtou jeden článek nebo se podívají video, které vysvětlí, co to šikana je a že bychom se jí nemělo dopouštět, ani ji přehlížet.

Jak by mohla vypadat sestava, kterou se vám podaří dát k dispozici:

  • Článek o šikaně na pracovišti z odborného tisku
  • Výzkum, který byl zveřejněn na téma šikany ve školách, na pracovišti a v domácnostech ČR
  • Úryvek z novoročního projevu našeho CEO, který byl zveřejněn začátkem letošního roku na našem webu
  • Anonymní rozhovor s bývalým naším zaměstnancem, který se rozhodnul kvůli šikaně odejít
  • Výpověď manažerky, která si s problémem poradila o tom, co fungovalo a co ne
  • Názor, hodnocení a plán „jak na to“ kompetentních lidí ve vaší firmě, kteří jsou zodpovědní za oslovení problému šikany a její vyřešení (dost možná autoři a zadavatelé videokurzu)
  • Minimanuál jak se chovat, co dělat a kam se obrátit v případě, že jsem sám šikanován nebo jsem svědkem šikany (specifický příklad kdy já sám jsem původcem šikany je kapitola sama pro sebe a videokurz asi není tou pravou cestou ji oslovit).
  • Kniha/příručka, kterou mohou dostat vybraní lidé
  • Práce, metodika a zkušenosti vašeho interního kouče
  • Co já vím, co ještě:)

Krok další – podívejte se na váš seznam a řekněte si

  1. co z toho je třeba natočit,
  2. co využít „ohnout“, doupravit
  3. co máte před sebou a stačí to jenom zvednout.

Víme teď, jak by měl váš videokurz vypadat a pustit se tedy do natáčení? Ne tak úplně.

Scénář videa – ubavit se k smrti, a ještě něco k tomu

Vidíte, že k sepsání jednotlivých scén a zdrojů, které k nim potřebuji, vede „slušná“ cesta. Ano, mohli jste hned „začít kopat příkop“ tam, kde právě jste. Ale to byste mohli být také záhy překvapení, kde jste ho vlastně vykopali, jak hluboký doopravdy je a „co jste při tom přesekli“.

Ano, kurz by měl lidi zaujmout a bavit. Dává vám ale takový požadavek dost informací k tomu, abyste mohli napsat pořadí scén s jejich obsahem?

Náš poslední dnešní checklist, č.3., zachycuje položky, které musíte dát dohromady, abyste mohli sepsat předlohu, podle které profíci ze studia natočí jednotlivé scény:

  • úvod závisí také na tom, co všechno se stane ve firmě před zveřejněním tohoto videa (co zaměstnanci uslyší a uvidí před tím, než se k němu dostanou)
  • jaký formát je vhodný – jaké prostředí, vizuály a dynamika
  • jaké obsahové bloky, s jakým rozsahem a v jakém pořadí zařadíte
  • kdo bude na videu vystupovat a co bude říkat
  • co se očekává od diváka, že si odnese a co má/může udělat jako další krok
  • závěr by měl vytvářet předstupeň k tomu, co se má dít po shlédnutí videa

Připraveni

A můžete se vydat na natáčecí den video kurzu „Šikana na pracovišti – jak jí rozeznat a jak se jí bránit“.

Dorazili jste na první zastávku na cestě za top video kurzem. Máte jasno v tom, proč má videokurz vzniknout, co má být jeho obsahem, pro koho je určen a čeho má dosáhnout, kdo se má jeho realizace účastnit, a vytvořili jste realistický plán natáčení.

Co říká naše zkušenost

Místo šikany si můžete dosadit jakékoliv vaše téma. Checklisty zůstávají.

Příprava video kurzu patří mezi velmi komplexní úkoly. Podaří-li se vám dobře, tvůrčí a realizační práce s dodavatelem vašeho videokurzu je efektivní, rychlá i radostná. Jeho zázemní, kapacita, know-how a invence se při tom přirozeně stávají součástí řešení vašeho problému.  

I Vy máte co říct. S Digitálním studiem LEARN nebo bez něj. Mějte se dobře nejenom v digitálním světě.

Štítky:
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram