ODVAHU:) Anebo ještě něco jiného?
V minulém článku jste se dočetli o zajištění kvalitního streamu-živého vysílání. Jak ale můžete každý den vidět na planetě www, druhou stranou dobře ulité mince úspěchu je kvalitní obsah a jeho prezentace. A moderace je toho nedílnou součástí.
O jaké moderaci mluvíme
Význam slova moderace je doslova vyhýbání se přebytku. Rozumná umírněnost. Nejčastěji se s ním můžete setkat v odborných textech či diagnózách, jako s omezením nežádoucího trendu, a v médiích, kde je role moderátora klíčová pro řízení a usměrňování diskuze správným směrem. Moderace digitálních objektů a přenosů, o které tu mluvíme, obsahuje prvky obojího. Má nejblíže práci se skupinou lidí v rámci pracovních workshopů, jejichž cílem je dostat se ke kýženému výstupu. V případě digitálních objektů je tímto cílem jasně vystavět, formulovat a předat váš vzkaz. Myšlenku, poselství, znalosti, návod, účast na probíhající události… To, co chcete svému publiku říct.
Proč je moderace důležitá
Vedle dramaturgie, o které si řekneme někdy příště, je vhodná moderace základem úspěšné komunikace směrem k vašemu publiku. V případě více účinkujících jde o vyvážení prostoru, kteří jednotliví aktéři dostanou, v čase se měnícím zacílení tématu, a nasměrování dynamiky a atmosféry tak, aby posluchače zaujala a oslovila. V případě jediného aktéra, který je hlavní hvězdou vysílání, jde o to pravé poskládání plánovaných sdělení a obrazů do celku, který má takové vyznění, jaké si jeho autoři přáli. O toto „vytunění“ předávaného obsahu a jemný chod během natáčení se stará moderace – a to i v případě, že nevidíte samotnou osobu moderátora. Jednoduše řečeno: „Věci se nedějí sami od sebe.“ Výsledek, který nakonec vidíte mohl být naplánován sebelépe. V přímém přenosu se ale dějí věci, o kterých při ťukání do klávesnice v hodinách přípravy a psaní scénáře často ještě nemáme ani potuchu.
Co kromě odvahy tedy potřebuji
S notnou dávkou odvahy se do toho díky dnešním technologiím můžete opravdu pustit hned zítra. Otázkou je, s jakým výsledkem.
Kromě toho, že:
1. MÁTE, CO ŘÍCT – přicházíte se smysluplným sdělením a víte, komu ho chcete sdělit,
a vedle toho, že
2. MÁTE TECHNICKÉ ZÁZEMÍ včetně techniky, vhodných kulis a lidí, kteří je umí využít,
3. MUSÍTE OVLÁDAT UMĚNÍ MODERACE – namíchat scény a repliky pro své publikum, a před kamerou je předat tak, abyste cíleně komunikovali to, co chcete, formou, na jakou „vaši lidé“ slyší.
Co říká naše zkušenost
Naši klienti přichází s velmi různou úrovní připravenosti. Samozřejmostí je pouze to, že hledají technické zázemí (2.). Velká část z nich dochází k tomu, že potřebují kvalitní moderaci (3.). A nezřídka se ukáže, že to, co chtějí říci, je vlastně třeba trochu doladit (1.).
Vzniká digitální objekt, který je zpravidla něco víc, než byla původní klientova představa. A přichází pověstně „NAVÍC“ od našeho studia. UMÍSTĚNÍ OBJEKTU DO VIRTUÁLNÍHO PROSTORU – kde a jak natočený materiál publikovat a kde a jak ho komunikovat dál. Ale to už je zase téma samostatného příspěvku.
I Vy máte co říct. S Digitálním studiem LEARN nebo bez něj. Mějte se dobře nejenom v digitálním světě.